Masaj terapeutic

/    /  Masaj terapeutic

Cu peste 3000 de ani î.e.n., în medicina tradiţională chineză, masajul era practicat cu scopul activării circulaţiei sanguine şi al lichidelor din corp, al stimulării sau calmării sistemul nervos şi al vindecării unor tulburari şi boli cronice ale organismului. În India antică era cunoscut şi practicat de către popor în scop igienic sau ca ritual, iar in Grecia antică şi Imperiul Roman a constituit o importantă metodă de îngrijire şi recuperare a atleţilor.

Masajul terapeutic este recomandat în cazul accidentărilor sau în diverse afecţiuni, fie ca tratament funcţional al leziunilor şi tulburărilor evolutive, fie ca tratament recuperator aplicat în cazul unei evoluţii lente, prelungite a modificărilor morfo-funcţionale sau al altor sechele patologice, dar şi în scop profilactic.

Tratamentul funcțional are ca obiectiv favorizarea proceselor de vindecare şi de recuperare sau ameliorarea leziunilor şi tulburărilor manifestate, cu păstrarea intactă a formelor şi funcţiunilor normale, şi prevenirea deficienţelor sau a altor urmări ale bolilor sau accidentelor.

Indicațiile de tip profilactic ale masajului terapeutic se adresează tuturor celor care doresc să menţină şi să îmbunătăţească starea de sănătate a organismului, dar şi să prevină apariţia unor afecţiuni sau îmbolnăviri cauzate de suprasolicitarea fizică şi psihică.

INDICAȚIILE MASAJULUI TERAPEUTIC:

– afecţiuni ale aparatului locomotor: afecţiuni reumatismale cronice inflamatorii si degenerative, sechele post-traumatice, deposturări și dezaxări articulare, afecţiuni musculo-tendinoase;
– afecţiuni ale sistemului cardio-vascular: stază veno-limfatică însoțită de edem, insuficienţă venoasă, arteriopatii periferice;
– afecţiuni ale sistemului nervos: nevrite, polinevrite, nevralgii, pareze și paralizii, boala Parkinson;
– afecţiuni endocrino-metabolice: obezitate, rahitism, diabet, gută;
– afecţiuni ale sistemului digestiv: tulburări de tranzit intestinal, meteorism abdominal;
– sedentarism;
– optimizarea formei sportive;
– profilaxie primară şi secundară.

EFECTE CURATIVO-PROFILACTICE ALE MASAJULUI TERAPEUTIC:

– îmbunătățește calitățile fizice ale pielii, legăturile cu straturile profunde, elasticitatea, mobilitatea și previne îmbătrânirea tegumentului prin favorizarea refacerii fibrelor elastice și de colagen din rețeaua dermică;
– stimulează metabolismul celular prin îndepărtarea celulelor pe cale de descuamare și a altor impurități de la nivelul pielii;
– deschide canalele de excreție ale glandelor, favorizând eliminarea toxinelor și a substanței sebacee;
– păstrează echilibrul dintre circulația periferică și cea profundă, sângele din țesuturile profunde fiind atras către periferie prin dilatarea capilarelor pielii și țesutului subcutanat.

– crește tonusul și rezistența elementelor care au rol de fixare și protecție a țesuturilor sși organelor;
– stimulează schimburile nutritive locale și evacuarea reziduurilor metabolice prin activarea circulației sanguine;
– accelerează resorbția lichidelor interstițiale și a edemelor datorită stimulării circulației de întoarcere veno-limfatice;
– diminuarea rezervelor de grăsime atunci când este asociat cu un regim alimentar sănătos și exercițiile fizice;
– în urma accidentărilor sau a intervențiilor chirurgicale stimulează resorbția produșilor din jurul leziunilor, refacerea țesuturilor, formarea rapidă a cicatricelor, combate formarea aderențelor, retracțiilor și redorilor, scurtează perioada de incapacitate funcțională.

– îmbunătățește proprietățile funcționale ale mușchilor: cresc excitabilitatea, conductibilitatea, contractibilitatea;
– crește elasticitatea musculară și poate modifica tonusul muscular având influențe evidente asupra mușchilor atrofici, atoni, contracturați și traumatizați;
– intensifică procesele metabolice la nivelul musculaturii, procese importante în producerea energiei necesare susținerii efortului fizic sau în refacerea rezervelor de glicogen;
– curăță mușchiul de produsele reziduale împiedicând instalarea stării de oboseală musculară;
– întreține și îmbunătățește suplețea, rezistența și mobilitatea la nivelul articulațiilor;
– crește elasticitatea structurilor conjunctive periarticulare și perimusculare.

– stimularea sau încetinerea (în funcție de necesitate) a funcțiilor motoare sau organice;
– produce o stare de relaxare, calmare, destindere, deconectare;
– previne și combate oboseala prin scăderea sensibilității generale, modificarea tonusului nervos și muscular, favorizând odihna și somnul;
– ajută la refacerea rapidă a energiei organice și psihice îmbunătățind tonusul fizic și neuropsihic.

În funcţie de localizarea afecţiunii, de intensitatea şi cauza acesteia, terapeutul va aborda metoda potrivită, combinând diverse tehnici menite să amelioreze disconfortul şi să îmbunătăţească starea de sănătate a pacientului.